Як правильно організувати інклюзивне навчання
Забезпечити інклюзивний освітній простір – одне із завдань розвитку якісної школи, визначених у рекомендаціях «Абетка для директора». Державна служба якості освіти підготувала роз'яснення для керівників навчальних закладів про очікувані зміни в організації інклюзивного навчання.
1 січня 2022 року набирають чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання:
- «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» від 21 липня 2021 р. №765 ;
- «Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти» від 15 вересня 2021р. №957 .
Відтак посилюється акцент на співпраці між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), щоб школи отримували більшу підтримку та допомогу під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. Втім, це не всі новації. У цій статті директори шкіл знайдуть відповіді на питання, що зміниться та як керівникам закладів освіти працювати за новим порядком організації інклюзивного навчання.
Якими є ключові зміни в організації інклюзивного навчання?
Відтепер створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції буде здійснюватись за рівнями надання підтримки. Рівні підтримки характеризують, які потреби мають різні діти з ООП, наприклад: на першому рівні підтримки інклюзивний клас не потрібний, діти навчаються в звичайному класі, і додаткове фінансування не передбачається, а на четвертому і п'ятому рівнях за умовами забезпечення підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина, і на її освітні потреби виділяється найбільше фінансування.
Підтримка першого рівня надається у першу чергу учням, у яких виникають труднощі під час навчання. Завдання директора – організувати роботу педагогів та класних керівників, щоб якомога раніше виявити такі потреби у дітей. Комунікація з батьками, пояснення їм важливості на ранньому етапі скоригувати ситуацію допоможе в цьому. Для кожної дитини, що потребує підтримки в освітньому процесі, директор школи створює команду психолого-педагогічного супроводу. Ця команда має провести оцінку та визначити, чи дійсно є потреба в наданні дитині підтримки першого рівня. На основі цієї оцінки заклад ухвалює відповідне рішення.
Інший, третій та вищі рівні підтримки зазначають у висновку інклюзивно-ресурсного центру. Якщо ж у висновку рівень не вказівок, команда супроводу визначає його на основі інформації, зазначеної у висновку. До цього процесу необхідно залучити представників ІРЦ, які проводили комплексну оцінку. Адже експерти інклюзивно-ресурсного центру, які безпосередньо працювали з дитиною, можуть повідомити додаткову інформацію, важливу для прийняття рішення щодо визначення рівня надання підтримки.
Впровадження рівнів підтримки змінює підхід до формування інклюзивних класів та фінансування освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами. Засновники закладів освіти забезпечують базові соціальні послуги школи та облаштування освітнього середовища, а кошти на корекційно-розвиткові заняття виділяються залежно від потреб кожної дитини.
Алгоритм дій директора школи для визначення рівнів підтримки у закладі:
- Створити команди супроводу для всіх дітей, які потребують підтримки.
- Скласти графік засідань команд супроводу, передбачивши участь фахівців інклюзивно-ресурсного центру.
- Оформити протокол із визначенням рівня підтримки для кожного учащегося.
- Узагальнити інформацію про рівні підтримки для всіх учнів з особливими освітніми потребами.
- Поінформувати батьків учнів з особливими освітніми потребами про необхідність проходження комплексної оцінки в інклюзивно-ресурсному центрі, якщо дитина навчається за висновком ПМПК.
Важливою новацією є зміна підходу до проведення комплексної оцінки. З 2022 року така оцінка проводитиметься на базі школи, а не інклюзивно-ресурсного центру, як було раніше. Це дасть змогу фахівцям інклюзивно-ресурсного центру працювати з дитиною у звичному їй середовищі, наглядати та збирати додаткову інформацію про особливості навчання дитини з особливими освітніми потребами. За потреби детальнішого дослідження та використання особливих методик оцінювання може бути продовжене в інклюзивно-ресурсному центрі.
Директору важливо пам'ятати про необхідність завчасно вирішити всі організаційні питання щодо відвідування школи фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Якщо до цього часу працівники інклюзивно-ресурсного центру могли входити до команд супроводження дітей з особливими освітніми потребами як залучені зовнішні фахівці, то відтепер вони є обов'язковими у їх складі. За таких умов формування команд за розробленням індивідуальних програм розвитку (ІПР) дитини буде відбуватися якісніше та суттєво ефективнішою буде взаємодія шкіл з інклюзивно-ресурсним центром.
Директор також може заключити угоду про співпрацю між інклюзивно-ресурсним центром та закладом освіти та залучати фахівців ІРЦ до спільної роботи. У межах співпраці школа матиме змогу запрошувати фахівців інклюзивно-ресурсного центру для проведення семінарів, тренінгів, майстер-класів, а також обміну досвідом та підвищення кваліфікації педагогів.
Школа використовуватиме ресурси інклюзивно-ресурсного центру для більш якісного підходу до розроблення індивідуальних програм розвитку, а також організації інклюзивної освітньої середовища, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, консультування педагогів щодо підготовки індивідуальних освітніх траєкторій, модифікації / адаптації освітніх програм.
Школи, у яких навчаються діти з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах одного або різних років навчання, можуть створювати інклюзивні міжкласні групи чисельністю від 6 до 12 учнів. Такі групи можуть працювати для вивчення предметів, курсів, інтегрованих курсів, зокрема якщо ці предмети модифіковані з урахуванням особливих освітніх потреб учнів та особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу.
Керівництву школи під час формування таких груп важливо враховувати індивідуальні програми розвитку кожного дитини.
Індивідуальні програми розвитку будуть складатися за оновленою формою, зазначеною у Додатку 3 до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.
Керівникам закладів освіти важливо пам'ятати, що для учнів з першим рівнем надання підтримки також має бути розроблена індивідуальна програма розвитку, і для цього необхідно передбачити час у плані роботи закладу. Зручності у цьому процесі додасть можливість створювати таку програму в автоматизованій системі роботи ІРЦ.